Information om Kaseinprotein och var du kan köpa det billigt

 

Kaseinprotein

Kaseinprotein är ett protein som utvinns ur mjölk. Kasein är den del av mjölken som är fast, till skillnad från vassle som är flytande. Kaseinprotein är ett långsamt protein som kroppen behöver längre tid att bearbeta. Det gör att det lämpar sig för att inta på kvällen innan det är dags att sova. Under natten kan proteinet sakta men säkert ta sig till musklerna och säkerställa en god återuppbyggnad. Kaseinprotein motverkar även nedbrytning av muskelvävnaden. Samtidigt har kaseinprotein vissa egenskaper som gör att vassleprotein framstår som ett bättre alternativ.

Välj kaseinprotein om du vill ha ett långsamt protein som successivt släpps iväg till musklerna, till exempel under en lång natts sömn.

Så framställs kaseinprotein

Kaseinprotein framställs ur mjölk. Kasein finns naturligt i komjölk och används bland annat för att framställa ost. Kasein är en vit massa som saknar smak. Av en liter komjölk är cirka 80 procent kasein. För att tillverka kaseinprotein pastöriseras först mjölken vid cirka 72 grader. Därefter kyls den ner. När mjölken pastöriseras får man en fast del och en flytande del. Den flytande delen är vassle som används för att tillverka vassleprotein. Den fasta delen används för att tillverka ost och för att framställa kaseinprotein. Kaseinet torkas till ett pulver. Därefter smaksätts och paketeras det.

Fördelar med kaseinprotein

Ett långsamt protein

Kaseinprotein är långsammare än många andra protein. Det beror på att det inte är särskilt lösligt vid låga pH-värden. I magsäcken koagulerar därför kaseinet och det tar lång tid innan kroppen har bearbetat proteinet. Resultatet blir att kroppens muskler får en konstant tillförsel av protein och aminosyror under många timmar efter att kaseinproteinet konsumerats. Man brukar prata om 6-8 timmar. Det gör att kaseinprotein har en antikatabol verkan, det vill säga att det gör så att musklerna inte bryts ner.

Bra inför nattens sömn

Eftersom kaseinprotein är långsammare lämpar det sig extra bra om man inte kommer att kunna inta protein under ett antal timmar. På kvällen en stund innan det är dags att gå och lägga sig kan man med fördel ta en shake kaseinprotein så hålls proteintillförseln ganska konstant under natten. Dessutom finns det indikationer på att kasein har en något lugnande effekt vilket lämpar sig bra om man ska sova.

Ökar mättnadskänslan

Eftersom kaseinprotein är trögflytande och tar tid att bryta ner i kroppen bidrar det till en långvarig mättnadskänsla. Det gör kaseinproteinet lämpligt som proteintillskott för den som vill gå ner i vikt eftersom risken att lockas till småätning mellan måltiderna minskar.

Rikt på kalcium

Kaseinprotein innehåller mycket kalcium. Ett lagom intag av kalcium är bra för skelettet. Det har även visat sig att ett intag av kalcium kan bidra till viktnedgång hos överviktiga personer.

Innehåller fosfor

Kaseinprotein innehåller fosfor. Det är ett mineral som har positiv inverkan på skelett och tänder.

Passar som ingrediens i bakverk

Eftersom kaseinprotein har en fastare konsistens än till exempel vassleprotein lämpar det sig bättre som ingrediens i olika typer av matlagning. Exempel på rätter som kan tillagas med hjälp av kaseinprotein är glass, pudding och olika typer av bakverk. Det lämpar sig även bra för smoothies som får en härlig konsistens när kaseinprotein används som en av ingredienserna.

Nackdelar med kaseinprotein

Vissa personer är känsliga mot kasein. Mjölkallergiker i synnerhet bör undvika kasein eftersom mjölkallergin kan vara en reaktion på själva kaseinproteinet. Kasein innehåller opioidpeptider som kan verka beroendeframkallande. Det finns även indikationer på att ett högt intag av kasein kan ha en negativ verkan på immunförsvaret. Slutligen finns det vissa kaseinproteiner som värmebehandlats länge, vilket då ökar förekomsten av cancerogena ämnen. Välj därför ett kaseinprotein från en välkänd och ryktbar tillverkare.

När ska man använda kaseinprotein?

Kaseinprotein är bra om en långsam proteintillförsel eftersträvas. Det kan man önska om man vet att det kommer att dröja länge innan nästa måltid. Många som väljer kaseinprotein tar det som ett protein innan läggdags för att förse kroppen med protein under hela natten. Eftersom det har en lite segare och krämigare konsistens än vassleprotein lämpar sig kaseinprotein även bra för tillagning av olika maträtter där man vill att proteinpulver ska ingå, till exempel lite nyttigare desserter.

Olika slags kaseinprotein

  • Kalciumkaseinat: Detta är den vanligaste typen av kaseinprotein. Detta är ett trögflytande protein som tas upp långsamt av kroppen.
  • Micellärt kasein: Detta är en mer naturlig form av kasein som tar extra lång tid för kroppen att bryta ner.
  • Trefasprotein: Om du inte vill kompromissa mellan snabbt och långsamt protein kan du välja ett trefasprotein. Det innehåller kaseinprotein som tas upp långsamt, vassleprotein som tas upp snabbt och äggprotein som ligger någonstans mittemellan.

Pris

Det finns relativt få tillverkare av kaseinprotein och det är ett mycket mindre vanligt protein än till exempel vassleprotein. Kaseinprotein brukar kosta mellan 150 och 400 kronor per kilo. Generellt sett är det dyrare än vassleprotein.

Kasein eller vassle?

Fastän kaseinprotein och vassleprotein kommer från samma källa, mjölk, skiljer de sig åt ganska mycket. Vassleprotein tas upp mycket snabbare i kroppen. Kaseinprotein å andra sidan kan användas av kroppen under en längre tidsperiod. Kaseinprotein är bra för att motverka muskelnedbrytning, till exempel om det går lång tid mellan måltiderna eller om man av någon anledning får ett kaloriunderskott under en period. En fördel med vassleprotein är att det innehåller mycket mer leucin än kaseinprotein. Leucin används av kroppen i proteinsyntesen och är viktig för att man ska kunna bygga muskler effektivt.

Om du står och velar mellan kaseinprotein och vassleprotein och du bara vill köpa ett enda protein, då är det med största sannolikhet vassleprotein du bör köpa.

Kaseinprotein och laktosintolerans

Kaseinprotein innehåller vanligtvis inte laktos, även om det kan förekomma i mindre mängder. Om du är laktosintolerant bör du därför prova dig fram försiktigt så att du vet om du tål kaseinproteinet. Det finns tillverkare av kaseinprotein som tillsätter laktasenzym som hjälper till att bryta ner den lilla laktos som ändå finns. Det är samma slags enzym som finns att köpa i tablettform och som används av laktosintoleranta personer i samband med att de intar föda som innehåller laktos.

Kaseinprotein och mjölkallergier

Mjölkallergiker ska inte använda kaseinprotein. Mjölkallergi är en reaktion mot en eller flera av mjölkens proteiner. Ett av dessa proteiner är kaseinprotein. Därför finns det en stor risk att den som är mjölkallergiker också reagerar på kaseinprotein.