Information om Sojaprotein och var du kan köpa det billigt

 

Sojaprotein

Sojaprotein är ett högkvalitativt protein som innehåller alla essentiella aminosyror. Det tas snabbt upp av kroppen och bidrar till ett effektivt muskelbyggande. Sojaprotein utvinns ur sojabönan och är därför ett helt vegetabiliskt protein. Det är lite mjöligare och tjockare till konsistensen än många andra protein. Sojaprotein är ett utmärkt alternativ för dig som på grund av allergi eller andra skäl inte vill använda vassleprotein.

Sojaprotein har länge haft ett lite oförskämt dåligt rykte som kan härledas till sojabönans innehåll av fytoöstrogener, som liknar det kvinnliga könshormonet östrogen. Sojaproteinpulver är dock säkert av två anledningar: dels är det renat från fytoöstrogener, dels finns det indikationer på att fytoöstrogener inte alls reagerar som östrogen i kroppen.

Välj sojaprotein om du vill undvika mjölkbaserat protein som till exempel vassleprotein eller kaseinprotein.

Så framställs sojaprotein

Sojaprotein framställs ur sojabönor. Bönorna används för att framställa sojamjöl och sojaprotein. Proteinet renas från fytoöstrogener och dessutom tas fettet bort. Pulvret torkas sedan innan det smaksätts och paketeras.

Fördelar med sojaprotein

Sojaprotein är ett protein som omgetts av hätsk debatt. Vissa hävdar att det är helt ofarligt och att det är ett fullgott protein. Andra har försökt bevisa motsatsen. Det är inte sällan debatten blir till ett slag mellan mjölklobbyn och andra jordbruksintressen.

Nyttiga isoflavoner

Sojabönor och även sojaprotein innehåller så kallade isoflavoner. Dessa anses vara den nyttigaste komponenten i soja och kan förklara sojans hälsobringande egenskaper. Isoflavonerna består av något som kallas för daidzen och genistein. I många asiatiska länder konsumerar man mellan 5 och 75 gånger så mycket isoflavoner som i västvärlden. Det antas finnas en koppling mellan isoflavoner och den goda allmänhälsa bland befolkningen i Kina och Japan.

Lågt glykemiskt index

Det finns studier som visar på att soja motarbetar diabetes och utveckling av insulinresistens. Soja har ett lågt glykemiskt index.

Bra för blodet

Soja höjder det ”goda” HDL-kolesterolet medan det ”onda” LDL-kolesterolet sänks. Dessutom vidgar det blodkärlen, vilket minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Fettförbränning

Sojaprotein har visat sig vara effektivt för den som vill förbränna fett och gå ner i vikt. Enligt vissa studier var sojaprotein bättre än kaseinprotein på att bränna fett.

Gratisvitaminer

En positiv bieffekt av sojaprotein är att det innehåller flera vitaminer och mineraler: kalcium, järn, zink och vitamin B.

Välbeprövat protein

Många av de proteiner som finns på marknaden är relativt nya. Sojaprotein däremot har använts i tusentals år. I Asien har soja använts sedan länge i matlagningen och anses vara en bidragande orsak till det goda hälsotillståndet där.

Nackdelar med sojaprotein

Mycket av den soja som tillverkas i världen är genmanipulerad (dock sällsynt i Sverige och i Europa). I studier på möss har genmanipulerad soja ökat tumörbildningen. Det är relativt vanligt med sojaallergi. Uppskattningsvis 10 procent av svenskarna är allergiska mot sojaprotein. Soja kan vara svårsmält och gasbildande. De studier som gjorts på sojaprotein är fortfarande otillräckliga. Det går ännu inte att säga med full säkerhet att sojaprotein är varken skadligt eller ofarligt.

När ska man använda sojaprotein?

Sojaprotein är ett bra protein för den som av någon anledning vill eller måste undvika mjölkprodukter och därmed inte kan använda vassleprotein. Sojaprotein lämpar sig för den som är laktosintolerant eller mjölkallergiker. Det är också ett bra val för den som vill välja ett 100 procent veganskt proteinpulver.

Olika slags sojaprotein

  • Sojaproteinisolat: Den vanligaste formen av sojaprotein är sojaproteinisolat. Det är ett kosttillskott där man isolerat sojans protein och renat den från både fytoöstrogener och fett.
  • Sojagainer: Detta är en blandning av sojaprotein och snabba kolhydrater. Sojagainern används direkt efter träning för att kroppen ska kunna återhämta så snabbt som möjligt efter träningspasset.

Pris

Sojaprotein är relativt billigt och kostar ungefär lika mycket som ett typiskt vassleprotein. Räkna med att få betala mellan 150 och 250 kronor för 1 kilo sojaprotein.

Soja eller vassle

I styrketräningskretsar har det länge debatterats hur bra sojaprotein är för att bygga muskler. Många har hävdat att vassleprotein är överlägset för den som vill bygga muskler. I ett uppmärksammat test jämfördes vassleprotein, sojaprotein och kaseinprotein. Man undersökte hur god aminosyratillgängligheten var i blodet efter att försökspersonerna intagit respektive protein. Vassle gav en överlägsen proteinsyntes. Den var 18-31 procent högre än för sojaprotein beroende på om mätningen gjordes i vila eller efter träning. Både vassle och sojaprotein var i detta avseende bättre än kaseinproteinet. Även om proteinsyntesen var bättre hos vassleprotein är den fortfarande mer än godkänd med sojaprotein. En annan studie visade mer positiva resultat för sojaproteinet. Studien indikerade att sojaprotein ger samma resultat i form av muskelvolym som ett intag av vassleprotein.

Om du inte har några problem med vassleprotein är det ett svårslaget protein. Välj vassle om du kan. Om du däremot får besvär av vassleprotein, till exempel om du är extremt laktosintolerant eller om du är mjölkallergiker, då kan sojaprotein vara ett mycket gott alternativ. Sojaprotein är också utmärkt om du vill undvika animaliskt protein helt och hållet.

Sojaprotein och sojaallergi

Soja är en allergen som kan orsaka olika typer av reaktioner hos den som är allergisk. Till reaktionerna hör magont, svullna läppar, andningssvårigheter och i värsta fall fatal anafylaxi. Det är själva sojaproteinet som en sojaallergiker reagerar på. Därför är sojaprotein direkt olämplig som proteinkälla för personer som vet att de lider av sojaallergi.

Sojaprotein och laktosintolerans

Sojaprotein är ett utmärkt alternativ för den som är laktosintolerant. Eftersom sojaproteinet helt och hållet utvinns ur sojabönan förekommer ingen laktos i kosttillskottet. Även om vassleprotein oftast inte innehåller någon laktos finns det personer som är mycket känsliga som regerar på den lilla laktos som ändå kan finnas. I sådana fall kan sojaprotein vara ett intressant alternativ.

Sojaprotein och mjölkallergier

Det finns generellt sett ingen mjölk i sojaprotein och därför är det ett utmärkt alternativ till vassleprotein och kaseinprotein för den som är mjölkallergiker. I extrema undantag går det att hitta sojaprotein med tillsatt mjölkprotein, men det är sällsynt. Däremot förekommer det att sojaprotein tillverkas i samma fabrik som mjölkprotein, vilket innebär att spår av mjölk kan förekomma. Om du är riktigt allergisk mot mjölk bör du kontrollera att just det sojaprotein du köper inte är tillverkat i en sådan fabrik.