Information om Vassleprotein och var du kan köpa det billigt

 

Vassleprotein

Vassleprotein är ett mjölkprotein som i framställs av komjölk. Av de olika proteintillskott som finns på marknaden vassleprotein ett av de absolut populäraste. Vassleprotein kallas ibland även för Whey-protein, vilket är det engelska namnet. Vanligtvis innehåller kosttillskott med vassleprotein 80%, 90% eller nästan 100% protein.

Välj vassleprotein om du vill ha ett högkvalitativt protein som kroppen kan absorbera lätt och som är prisvärt.

Så framställs vassleprotein

Vassleprotein framställs under osttillverkning och det är en helt naturlig biprodukt. För osten används kaseinet i mjölken. Kaseinet är fast materia som processas vidare till att bli ost. Vassle är flytande. I denna vätska finns även kolhydrater, fett och mineraler. För att få fram rent vassleprotein måste den flytande delen renas och separeras. När denna rening och separering är gjord är kolhydraterna, fettet och mineralerna borttagna och kvar finns bara vassleproteinet. Detta vassleprotein filtreras och ibland även ultrafiltreras för att bli ett proteinisolat. Detta isolat av protein torkas slutligen för att kunna paketeras som pulver. Vassleproteinpulvret är den slutliga produkten som sedan säljs som kosttillskott.

Fördelar med vassleprotein

Viktiga aminosyror

Vassleprotein är ett standardprotein bland tyngdlyftare och andra fysiskt aktiva. Det tas snabbt upp av kroppen och håller en hög kvalitet. Jämfört med andra proteinsorter har vassleprotein ett högre biologiskt värde. Det förklaras av att det innehåller många viktiga aminosyror och fler grenade aminosyror som isoleucin, valin och leucin än andra proteinkällor. Dessa aminosyror signalerar till kroppen att det är dags för återhämtning och att bygga muskler. Dessutom innehåller vassleprotein glutamin, som är viktigt för muskelproteinsyntesen och det ökar effekten av leucin.

Mer fettförbränning

Vassleprotein bidrar mer till kroppens termogenes än till exempel kasein eller sojaprotein. Dietär termogenes handlar om hur kroppen använder energi för att förbränna mat. Det går till exempel lättare att bryta ner kolhydrater och fett än att ta hand om protein. Genom att välja vassleprotein ger du alltså fettförbränningen en extra knuff eftersom det leder till en högre termogenes. Det kan bidra till viktminskning samtidigt som muskelstyrkan behålls eller ökar.

Bättre återhämtning

Eftersom vassleprotein tas upp snabbt av kroppen når det ut till musklerna snabbare än många andra proteiner. Efter ett pass på gymmet eller efter träningen är muskelnedbrytningen i full gång. Denna nedbrytning måste avbrytas så snabbt det bara går för att maximera återhämtningen. När du intar vassleprotein ser du till så att kroppen och musklerna kan återhämta sig så fort som möjligt.

Nackdelar med vassleprotein

Vassleprotein är det absolut vanligaste proteinet och det finns nästan inga nackdelar förknippade med att dricka det. Mjölkallergiker kan inte använda vassleprotein (se nedan) och laktosintoleranta kan få problem med vissa typer av vassleprotein där laktosnivån inte sänkts tillräckligt.

Vissa upplever att de känner sig lite uppblåsta av vassleprotein, men det handlar sannolikt om laktosintoleranta individer. En del blir också uppblåsta av sötningsmedel, vilket ingår i vissa vassleprotein precis som i vilket protein som helst. Det har då alltså inget med själva vassleproteinet att göra. Om man har sådana problem får man välja ett vassleprotein utan sötningsmedel.

När ska man använda vassleprotein?

Vassleprotein passar all slags muskelträning. Det tas upp snabbt av musklerna efter träningspasset. Man kan dricka vassleprotein när som helst under dygnet. En proteindrink till frukost eller mellan måltiderna ökar det totala proteinintaget under dagen.

Vassleprotein är också lämpligt för den som behöver få i sig extra proteiner i samband med medicinsk behandling eller om kosten i övrigt innehåller för få proteiner.

Olika slags vassleprotein

Vassleprotein som koncentrat

Vassleprotein som koncentrat är den vanligaste typen av vassleprotein. Proteinpulvret kan tas efter träningen, på morgonen eller mellan måltiderna. Denna typ av vassleprotein innehåller lägst mängd protein per kilo. Ofta innehåller vassleprotein som koncentrat mellan 55 och 90 procent protein.

Vassleproteinisolat

Om du vill ha en renare form av vassleprotein är vassleproteinisolatet ett bra val. För att framställa vassleproteinisolat filtreras vassleproteinet fler gånger så att man får fram ett renare proteinpulver med högre proteinhalt. Det innehåller nästan inga kolhydrater och laktosnivån är mycket låg. Resultatet blir att proteinet snabbare når ut till musklerna. Här är proteininnehållet ofta över 95 procent, vilket gör att det är dyrare än vanligt vassleprotein (koncentrat).

Hydrolyserat vassleprotein

Hydrolyserat vassleprotein är den bästa typen av vassleprotein. Vid framställningen av detta protein har man brutit ner långa kedjor av aminosyror. Det gör att kroppen inte behöver lägga tid på att spjälka dessa, något som leder till att proteinet når ut till musklerna så snabbt som möjligt. Upptagningsförmågan hos hydrolyserat vassleprotein är optimal. Proteinhalten i hydrolyserat vassleprotein är 99 procent eller mer. Detta är det vassleprotein som håller absolut högsta klass och därför är det också det dyraste proteinet.

Trefasprotein

Eftersom olika slags protein har olika fördelar kan man uppnå optimalt resultat genom att blanda flera sorter. Trefasprotein innehåller vassleprotein som tas upp snabbt av kroppen. Det innehåller också äggprotein som tas upp lite långsammare. Det tredje och långsammaste proteinet är kasein. Tillsammans verkar de för att kroppen ska få en kontinuerlig tillförsel av protein.

Vassleprotein i gainers

I en gainer blandas vassleprotein med snabba kolhydrater. Efter ett träningspass använder då kroppen kolhydraterna för att få snabb tillgång till energi. Proteinerna får därför arbeta i fred med återuppbyggnaden av muskelvävnaderna.

Pris

Proteinpulver är generellt sett en mycket billig proteinkälla. Vassleprotein hör till de billigaste typerna av protein mätt per gram protein. Det billigaste vassleproteinet brukar ligga kring 100 kronor per kilo och de dyraste varianterna av hydrolyserat vassleprotein kostar flera hundra kronor per kilo. Tänk då på att dessa priser avser rent protein. För att få i sig samma mängd protein genom att till exempel äta kycklingfilé får man lägga ut cirka 200 kronor.

Vassleprotein och laktosintolerans

Många som är laktosintoleranta klarar av att dricka vassleprotein. Det beror på att laktosnivåerna i många vassleproteiner är minimal. Samtidigt finns det laktosintoleranta personer som berättat att de inte tål vassleprotein. En del upplever att det är skillnad beroende på om vassleproteinet intas regelbundet eller bara då och då. Om du är laktosintolerant kan du prova dig fram och se om du reagerar på vassleproteinet eller inte. Ett alternativ kan vara att varva vassleproteinet med andra proteiner, till exempel sojaprotein eller risprotein. Även blandproteiner där vassle är en av flera proteinkällor i pulvret brukar kunna gå bra för laktosintoleranta. Det har att göra med koncentrationen av laktos i proteinpulvret. Vissa laktosintoleranta har rapporterat att de upplever en förbättring om det tillsätter acidofilus- eller bifidobakterier en stund innan de dricker proteinet.

Vassleprotein och mjölkallergier

Mjölkallergiker ska inte använda vassleprotein. Mjölkallergi är nämligen en reaktion på något av mjölkens proteiner (vassle eller kasein). Mjölkallergiker bör välja ett protein som är baserat på en annan proteinkälla än mjölk, till exempel risprotein eller sojaprotein.

Synergier

  • Muskelbygge: Vassleprotein går bra ihop med glutamin och kreatin. Tillsammans leder de till en optimal muskeluppbyggnad.
  • Viktminskning: Vassleprotein tillsammans med fiskleverolja, CLA, magnesium och kromtillskott minskar sockersuget, ökar fettförbränningen och balanserar blodsockret.
  • Detox: Vassleprotein och cystein, C-vitamin, glutamin och n-acetylcystein hjälper till att höja glutationsvärdena, vilket är bra för kroppens förmåga att bearbeta miljögifter.